En uavhengig ekspertgruppe skal undersøke årsaker til skredet over E6 ved Morskogen i Eidsvoll.
E6 ved Morskogen i Eidsvoll kommune åpnet for toveiskjøring i ett felt fredag etter å ha vært helt stengt i seks dager.
Lørdag 8. februar raste store steinblokker ned i veibanen. Ingen ble skadet, men det har tatt tid å rydde stedet.
Nå skal en ekspertruppe vurdere hendelsen. De vil se på hvilke konsekvenser dette må ha for kontroll og sikring av fjellskjæringer.
Det er Statens vegvesen som har satt ned ekspertgriuppen. Vegvesenet understreker i en pressemelding at det er viktig å få en faglig gjennomgang av en uavhengig ekspertgruppe.
Ekspertgruppen skal blant annet gjøre en vurdering av geologien i området og hvordan fjellet har vært sikret i byggeperioden. Det er vesentlig å få et bilde av om vi kan få utglidninger andre steder.
Gruppen tar sikte på å levere sin rapport i månedsskiftet april/mai 2025.

Ekspertgruppen
Ekspertgruppen har fem medlemmer med tung faglig kompetanse. Det er:
- Leder er professor emeritus i ingeniørgeologi, dr.ing. Bjørn Nilsen. Han er tilknyttet institutt for geovitenskap ved NTNU. Nilsen har lang erfaring fra ulike typer bergprosjekter, inklusive deltakelse i flere ekspertgrupper for vegtunneler og høye bergskjæringer.
- PhD Vidar Kveldsvik arbeider ved NGI. Han har lang erfaring som ingeniørgeolog og skredekspert og erfaring fra veibygging i planleggingsfasen og i byggefasen.
- Eivind Okstad: Seniorforsker ved Sintef med kompetanse innen risiko- og barrierestyring, analytiske metoder for beslutningsstøtte, granskning og læring av hendelser.
- Anders Beitnes er sivilingeniør og ingeniørgeolog med mer enn 50 års erfaring fra krevende anlegg for kraftverk, forsvar, vei og jernbane.
- Bertil Carlsen er forsker ved Norges geologiske undersøkelse. Han har en mastergrad i berggrunn- og ressursgeologi og har tidligere erfaringer fra gruvebransjen.