Arbeidene med ny Sletta bru pågår for fullt. Brua var en de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru falt ned.
Den nye brua som skal bygges er en 61 meter lang tospenns bjelkebru i spennarmert betong, og vil bestå av rundt 75 tonn armering og cirka 490 kubikkmeter med betong.
Det er et mål at brua skal bli ferdig i løpet av sommeren 2025.
Sletta bru ligger rett ved Eidsvolltunnelen. Over brua går Spetalsvegen, som er helstengt i byggeperioden. Brua kunne ikke forsterkes og må erstattes av en ny bru.
– Den siste tiden har arbeidene med riving av den gamle brua og forberedende arbeider pågått. Nå starter arbeidene med landkar og midtsøyle for den nye brua, forteller seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Slik blir trafikkomleggingen
Fra og med fredag 13. desember 2024 helstenges E6 fram til søndag for å få på plass og montert nødvendig materiell, sikring og skilting knyttet til trafikkomleggingen.
Skiltet omkjøringsvei i perioden E6 er stengt blir via fv. 181 og Trondheimsvegen.
– Etter at trafikkomleggingen er på plass og cirka fire måneder fram i tid vil nordgående trafikk ledes over i det ene kjørefeltet i sørgående løp via et midlertidig kryssingsfelt sør for Sletta bru og tilbake i nordgående løp via eksisterende kryssingsfelt mellom Sletta bru og Eidsvolltunnelen, forteller Eiterjord.
Beklager ulempene
Statens vegvesen beklager ulempene stengingen og senere trafikkomlegging medfører.
– Når omleggingen er på plass og trafikken skal gå i bare ett felt i hver retning må det påregnes at det blir ventetid og kø på E6, understreker Eiterjord.
Det anbefales å følge med på vegvesen.no eller Vegvesenets trafikk-app for oppdatert informasjon om arbeidene, trafikkavviklingen og eksakte tidspunkt for når E6 gjenåpnes:
